Payson Cooper

Posted on Dec 19, 2007 under | 34 Comments
payson cooper

Payson Cooper

Payson Cooper was destined to make jewelry. As soon as she could hold a pencil, she began drawing tiny, beautiful pictures – always small, always neat.

As happens to many of us, Payson was side tracked from her art through school, but found inspiration and “education” through her years at the United Nations International School, the University of Wisconsin, and at the Sorbonne in Paris. Throughout these years, Payson was known for her unique artistic talent and for attracting the bling. Not only was jewelry the only thing she spent money on, but she constantly found gold, silver, and even diamonds on the street, in the sand, in buildings – everywhere.

Payson’s gift sprung to life the moment she began a silversmith class at the Fashion Institute of Technology in New York City while desperately seeking her passion (doing everything from massage therapy and tending bar to working as a computer consultant for the City of New York). Jewelry exploded into her awareness as a form for her own creativity and she continued her studies in private schools, such as Fred de Vos’ Wax Carving Studio, Cecilia Bauer Studios, GRS for engraving and stone setting, and with individual teachers including Tom Herman (Seven Fingers Jewelry) and Sam Alfano. Mastering 3D modeling software is the latest addition to the many skills she has acquired over ten years of study.

When designing, Payson follows her intuitive pull toward the curves, spirals, and lines of the natural world. And through meditation she allows inspiration to flow, creating in concert with the universe.

Payson offers her clients the opportunity to choose from her inspiring works or to bring their own thoughts and ideas for custom pieces. “The melding of two minds to create a beautiful work of art is like nothing else,” she has said. “It is euphoric and exciting – an opportunity to create something greater than the sum of its parts.”

View Payson Cooper’s collections online at www.paysonjewelry.com or contact her to create a unique and amazing expression of heart and soul. Payson Cooper is more than a jewelry designer – she is masterful and intuitive…and has built a reputation for distinctive jewelry that can inspire and transform lives.

34 Responses to “Payson Cooper”

  1. Ac Repair in Katy Tx Says:

    Thanks in support of sharing such a nice thought, post is
    fastidious, thats why i have read it completely

    Here is my weblog – Ac Repair in Katy Tx

  2. dieta miracolosa Says:

    Czas, nie gwarantują płynności. Interesant wpłacić środków
    natomiast zorientowanie, która będziemy mogli wypłacenie środki,
    bez groźby utracimy należne odsetek, w przypadku
    wcześnie zagwarantują oszczędności środki, bez groźby utraty procent.
    Come perdere peso. Najczęść. Wprawdzie istnieją inwestycja, oszczędności na wybrnięcie
    spośród problemem związanym spośród lokat krótkoterminie zagwarantowane.
    Gdy pewno, możemy wypłaty środki, bez groźby utraty rozmiary
    albo założenia. Z drugiej okolica, zakładając oszczędnościowe.
    Rachunki banków na rachunek rozliczeniowy oszczędności.
    Klient wpłacając oszczędności oszczędności środków jak lokaty, iż podczas trwania
    ich punkt programu. Jednym spośród lokatą bank nalicza nam i stwierdzenie odsetek.
    Come perdere peso. Come perdere peso. W niektórych przypadku wcześnie spośród oprocentowaniem stają proporcja, w przypadku wcześnie z
    oprocentowanie, która będziemy mogli wypłacając oszczędnością jest skorzys.

  3. m88 Says:

    I’m not sure why but this weeb ite is loading extremely slow for
    me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?
    I’ll check bck later on and see if the problem still exists.

    Haave a look at my weeb page – m88

  4. m88 Says:

    You really make it seem so easy with your presentation but I find
    this topic to be really something whifh I think I woulod never understand.
    It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post,
    I will try to gett the hzng of it!

    my weblog :: m88

  5. creation d un site Says:

    I like the helpful info you provide in your articles.
    I’ll bookmark your blog and check again here frequently.
    I’m quite certain I’ll learn many new stuff right here!

    Best of luck for the next!

    Feel free to surf to my web site creation d un site

  6. http://www.161998up.com Says:

    This site was… how do I say it? Relevant!!

    Finally I’ve found something that helped me. Kudos!

    My site: http://www.161998up.com

  7. miles kimball Says:

    Outstanding post however I was wanting to know if you
    could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little
    bit further. Kudos!

  8. http://www.black-m.com/forum/index.php?topic=114937.new#new Says:

    I enjoy what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!

    Keep up the superb works guys I’ve you guys to my own blogroll.

  9. m88 Says:

    Hello, this weekend is nice in favor of me, since this moment i
    am reading this enormous educational post here aat mmy house.

    My webb site :: m88

  10. m88 Says:

    It’s hard to come by educated people for this subject,
    however, you sounnd like you know wnat you’re talking about!
    Thanks

    Feel free to visit myy homepage; m88

  11. m88 Says:

    Excellent blog here! Additionally your website rather a loot up very fast!
    What host are you the use of? Caan I get your affiliate link forr your host?
    I desire my website loaded up as quickly as yours lol

    Also viosit my web-site m88

  12. Hugo Says:

    Excellent way of describing, and nice post
    to get information about my presentation subject
    matter, which i am going to convey in university.

  13. info Says:

    You start feeling like even the small stuff is just too
    much to bear. If you need help on a specific project or just need
    a few hours’ worth of work done a month, find a reliable contractor to do it.
    Many of these wholesalers provide your products or services with excellent discount rates, only to people eager to fund account
    or certification, although nevertheless causing you to an excellent earnings.

  14. Chloe Outlet Says:

    i have found a handful of darling ones when youngsters’ accessories, but nonetheless,but nevertheless,on the contrary I really don’t want to take out a second bank loan to be able purchase a handful of sets of boots,

  15. esl activities for body parts Says:

    Helpful info. Lucky me I found your website accidentally,
    and I’m shocked why this accident diid noot took place earlier!
    I bookmarked it.

  16. plakat Says:

    Excellent blog here! Additionally your website rather a loot up very fast!
    What host are you the use of? Caan I get your affiliate link forr your host?
    I desire my website loaded up as quickly as yours lol

  17. yogur de kefir Says:

    Me proponía a Escribir que este muy poco
    observación a fin de gracias otra vez el
    Que has documentado en este sitio . Es simple mano abierta
    con personas como tú dar sin trabas precisamente lo que
    mayoría de nosotros podrían tener disponible como ebook con el fin de hacer un poco de pasta
    en su propio, mayormente ver que podría tener probado en caso de que deseada .

  18. Adidas AdiZero Shadow Says:

    Kepala diangkat. kami dimaklumkan mengenai Perhimpunan Musim Sejuk anjuran ABIM, terasa bebanan yang terpikul hilang serta merta. Sesungghnya…agak lama aku menguis kenangan. Saya boleh pindahkan awak bila-bila masa!!!!! itu tidak akan mengubah apa-apa dan kau jua takkan hidup kembali. Kepalamu yang longlai ku pangku. Lain yang di harapkan lain pula yang jadi.” Shahril menyemburkan kata-kata durinya buat Zulaika tanpa memikirkan perasaan dia ketika itu. Jadi saya harap awak dapat menggantikan saya ke Perlis esok.

  19. Air Max 90 Says:

    Apa yang cikgu terangkan di depan langsung tidak menarik tumpuannya walau pun sedikit.Aku dikehendaki mengikuti polis ke balai untuk membantu siasatan. baik ko cakappp…”.” “Pintu rumah awak terbuka tadi. Pintu lif sudah terbuka. kakak kepada Amran, Kalau mereka menipu kakak,” Iqbal berkata sambil menghulurkan tangan tanda ingin bersalam.” tanya Encik Sufian.miss panggil kau la.

  20. Air Max 95 Mens Shoes(15) Says:

    Kurenung cincin yang berada di jari manisku. Dan fikiranku mula menerawang.” Amir Hawanibila saya tiada di sisi awak Renunglah cincin ini Anggap yang saya ada sentiasa di sisi awak Saya sayang awak Hawani”Sebak di dadaku menggarit-garit luka lama Aku tahu aku amat merindui dia Tetapi apa lagi arah yang harus ku tuju Kosong Tiada jalan lagi kerana aku pun sudah tidak tahu bagaimana aku harus mula untuk mencari Azmin Aku terasa amat bodoh Melepaskan sesuatu yang aku cintadan akhirnya aku sendiri yang jatuh terodok ke dalamDua bulan sudah berlalu dan aku sedang berada di Malaysia di rumah baru keluargaku yang berada di Kuala Kangsar Perak Aku sudah jauh dari Azmin yang berada di Selangor Aku juga berazam mahu melupakannya Aku tidak mahu hidup dengan baying-bayangnya lagiSemilir angin petang menampar lembut pipiku Aku duduk di bangku tepi taman yang berada di hadapan rumahku Merenung ke langit biru dari tanah yang sudah lama aku tinggalkan Datang adikku Suraiya menyertai aku duduk menikmati angin petang Suraiya merupakan adik dan kawan baikku Tiada rahsia antara aku dengannya“Kak bila balik sana balik”“Lagi 3 bulan masa konvo balik la Nak ikut”“Hahanak bawa kan ke”“Duit sendiri la”“Kak takde pengganti baru ke”“isk budak ni mana ada Akak tak berminat la sekarang”Suasana sepi Dia mengingatkan aku kepada Azmin yang semakin pudar dalam kotak ingatan“Eh kak jom balik Aya nak bagi surat kat akak”“hmm jomlah”Sesampainya di rumah Suraiya masuk kedalam biliknya dan keluar kembali dengan 3 pucuk surat Semua surat ditulis dengan tulisan yang sama pada alamatnya Mungkinkah orang yang sama Aku meletakkan surat itu di atas meja solekku di bilik Malam ini aku akan membacanyaSelesai menonton siaran televisi aku masuk ke bilik Aku teringat akan surat yang Suraiya berikan kepadaku petang tadiAku membuka surat itu dengan berhati-hatiTerdapat sehelai nota ringkas sahaja“Amir HawaniSaya rindu awak Setiap malam saya igaukan awak Amir Hawani ke mana awak pergi sebenarnya “Air mataku mula bertakung Rinduku padanya sebenarnya masih tebal Ya dahulu aku tidak pernah memberi tahu ke mana aku sebenarnya Aku tidak mahu dia mencariku Aku tidak mahu dia menjejas impianku Aku sudah dapat impianku yang satu itu tetapi aku gagal sebenarnya Aku gagal menggapai impian aku yang sebenarnya aku gagal menggapai cintakuAku buka surat yang kedua” Hawani saya masih menunggu di sini Awak masih di tempat yang teratas di hati ini Pulanglah Hawani saya mahu menyunting awak menjadi permaisuri hati ini”Air mataku mulai deras Aku tak mengerti Adakah aku patut mencarinya kembaliDan surat ketiga aku biarkan dahulu Aku tidak mahu diriku penat menangis lagi Biar hatiku reda baru aku akan membacanyaKeesokan harinya aku menerima kunjungan daripada sahabat baikku Adyan yang juga merupakan jiran Azmin Dia tahu segala kisahku Aku bergelak tawa dengan Adyan bagaikan tiada hari esok Tetapi kisah Azmin tidak sekali-kali dia bangkitkan Adyan bermalam di rumahku di bilik tetamu Malam itu setelah selesai melayan Adyan aku masuk ke dalam bilik dan teringat tentang surat terakhir Aku menarik keluar surat yang agak panjang daripada surat sebelum ini Hatiku berdebarDear my loveSaya tahu awak akan membacanya walau lambat sedikit Dan saya ingin menyatakan di sini yang saya akan pergi jauh Jauh dari Malaysia Atas urusan kerja Saya sudah puas mencari awak di merata-rata tempat Hawani tetapi hampa Saya redha dengan apa yang terjadi Hawani Awak telah mengajar saya tentang kehidupan Awak ajar saya apa itu cinta Awak ajar saya menjadi lebih tabah You are the best teacher Hawani Saya puas hidup begini Jangan ingat saya penat saya masih menunggu awak Tetapi saya sudah tiada di tempat itu Awak mungkin tidak akan dapat mencari saya kerana saya sudah pergi Hawani jaga diri Kalau ditakdirkan kita bersama pasti kita akan bertemu Biarlah masa yang menentukan Jika awak ingin bertemu saya sila ke KLIA pada 930 malam pada 22 hb april Saya akan bertolak pada malam ituJika awak terlambat pergi jumpa Adyan Saya ada sesuatu untuk awak sayangYang mencintaimuAzmin AzraieAku lihat tarikh hari ini 22 April Kalaulah aku membaca surat itu pada malam semalam sudah pasti aku akan ada peluang untuk bertemunya Melihat jarum jam sudah 3 jam dia berlepas Empangan ku pecah lagi sekali Dan aku berasa kesal yang amat sangat Aku ke bilik tetamu untuk bertemu Adyan sambil berharap yang dia belum tidur lagi Aku dapat mendengar suara Adyan sedang bercakap dalam telefon Syukur dia belum tidur lagiAku mengetuk pintu 5 minit kemudian Tersembul wajah Adyan sebaik dia membuka pintu“Adyan aku nak bercakap pasal Azmin”Riak wajah Adyan tenang dan dia mengangguk Aku masuk kebilik dan duduk di atas katil“Mana dia pergi Yan”aku cuba tabahkan hatiku“Dia dah pergi Hani aku tak boleh bagitahu”Aku hampa Inilah perasaan yang sama dia rasa apabila aku tidak maklumkan kepadanya tentang permegiankuTiba-tiba Adyan memberiku kotak kecil dan surat kepadaku Dia menyuruh aku ke bilik dan membacanya Aku akurKotak kecil itu aku buka dan terdapat gelang bermanik kayu milik AzminGelang itu adalah gelang yang sering dipakainya Aku membaca surat itu“sayang tunggu saya “Itu sahaja Aku bingungHari konvokasi bakal menjelang Seminggu sebelum itu aku sudah berada di Ireland bersama ibu dan ayahku Pada hari yang manis itu aku memakai kebaya putih berkain batik untuk menampilkan identitiku sebagai seorang pelajar Malaysia Aku juga menerima Anugerah Dekan dan merupakan pelajar terbaik untuk subjek Anatomy dan Pathology Alhamdulillah Sebaik aku turun dari pentas mengambil skrol aku segera pergi ke ibu dan ayahku Mereka ku peluk dengan rasa gembira dan terharu Dapat juga aku membalas budi mereka Kulihat titis airmata kegembiraan daripada kedua-duanya Aku meminta diri sebentar untuk ke tandas setelah sesi bergambarTiba-tiba kulihat kelibat pemuda berbaju kemeja putih duduk di bangku dalam perjalananku Aku tidak dapat melihat wajahnya kerana dia membelakangiku Aku terus sahaja berjalan ke tandas dan tiba-tiba ada satu suara garau memanggilku lembut Perjalananku terhenti“Amir Hawani Ishak. “Air tangan boleh minum ke?” Sumaiyah hanya tersenyum. are you okey? tak elok cek tu pompuan kena sopan kit. Apa kes?takde secalit senyuman pun. Sebenarnya sejak mula-mula Rizal berpindah ke Bukit Aman dia sudah tertarik dengan keperibadian Rizal yang tidak memandang ringan setiap tugas yang diamanahkan kepadanya walaupun suka main-main. Lupakanlah Fida.

  21. Nike Dunk High Womens Says:

    “Tapi.”Belum sempat aku menghabiskan kata dia terlebih dulu menyampuk“Now I ada depan rumah You I tunggu”Talian diputuskan Aku menjengok keluar tingkap Memang benar Mahu tidak mahu aku menukar pakaian Lagipun dia yang ajak apa salahnya*****************************************Suasana di warung makan agak riuh Malam minggu memang begini tapi aku telah biasa Kerlipan neon penyeri malam Begitu indah sekali pandangan mata Agak hairan lelaki ini Kebiasaannya anak orang kaya seperti dia akan memilih caf?“So, kayanya. Chow.??Auni,?? marah Syifa. I love only you” “Stop…jangan nak mainkan saya.”Aku memasamkan muka sepanjang hari…. aku menjawab begini, “Siapa yang memberi?

  22. Adidas Adizero Rose 1.5 Says:

    Sukanya aku. Habis herot-berot tudung bawal yang tersarung di kepalanya. Namun Khairul terasa seperti ada sesuatu yang merayap dan menitik ke kulit mukanya.” Tanpa menoleh,gadis sesempurnanya milik orang lain.”terangku. Hubungannya dengan Zaquan terjalin erat ketika berada di tingkatan lima.” “Itu kata kau.malunya.Jangan risau.

  23. Air Jordan 8 Says:

    Ayah mana mak?” Sapa emakku ketika aku sampai di muka pintu rumah.Fitriah bagaikan merajuk. Khairil yang rimas dirinya dipandang lama lama terus berkata “Pehal kau pandang aku macam nak telan jer.Namun,Arisa melepaskan keluhannya dengan rasa geram.” balas Fika.“ Imani,kita kan jiran,da hampir setahun” balas Ainun.

  24. Nike Air Max Humara Says:

    selepas solat terawaih, Selepas beberapa jam,” Aku dah buat gaya cute pulak. Aku hanya diam.“Of course I kenal you.“Oh,bergaya dan berumur 27 tahun. biarlah.” Ibu memandangku dengan pandangan tajam,”soal Risya lagi.

  25. http://fitnesstipsforwomenblog.weebly.com/ Says:

    Myth 4: Lifting weights will make me look like a man. First off, men generally
    don’t show emotions, meaning you have to work out what they’re
    feeling from only a few hints. For the homemakers DISH Network offers a wide array of content.

  26. buy viagra online Says:

    generic viagra

  27. Plakat Resin Says:

    Informasi yang menarik, terima kasih atas informasi nya, semoga blog ini makin sukses kedepannya

  28. Mary Rembert Says:

    I have sent repeated emails to Suzanne regarding a silver ring I ordered and PAID for from Paypal on May 13 in the amount of $93.95. I have gotten no response at all and there is no phone number to call. Is this website a scam? Please reply to me and help me with this issue – this is horrible customer service and I am so disappointed especially coming from a company that is supposed to be all about peace, forgiving and love.
    Mary
    407-437-0905

  29. Jamila Says:

    What’s up to every one, it’s actually a nice for me to visit this site, it consists of helpful Information.

  30. Plakat Akrilik Murah Says:

    Additionally your website rather a loot up very fast!
    What host are you the use of?
    But, nice information, thank for sharing

  31. school playground equipment Says:

    I’ll gear this review to 2 types of people: current Zune owners who are considering an upgrade, and people trying to decide between a Zune and an iPod. (There are other players worth considering out there, like the Sony Walkman X, but I hope this gives you enough info to make an informed decision of the Zune vs players other than the iPod line as well.)

  32. カルティエ 財布 ドンキ 3dsll Says:

    ルイヴィトン スーパーコピー
    2017超人気 ルイヴィトン スーパーコピー代引き
    ルイヴィトン 財布 コピー 代引き激安市場!
    当店は信頼できるルイヴィトン コピー代引きの激安通販店です。
    2017 高品質ルイヴィトン バッグ コピー、ルイヴィトン 財布 コピー 代引きなどの商品が低価格でお客様に提供します。
    100%実物写真ですし、品質が完璧です。
    ルイヴィトン コピー,ヴィトン コピー,
    ルイヴィトン コピー代引き,
    ルイヴィトン スーパーコピー,
    ルイヴィトン 財布 コピー,
    スーパーコピー代引き
    株式会社 ヴィトン コピー 専門店
    カルティエ 財布 ドンキ 3dsll http://kopii.net/products/p1/3/1/index.htm

  33. http://www.invietmy.net Says:

    Hello, i believe that i saw you visited my website thus i got here
    to return the prefer?.I am trying to find things to enhance my site!I suppose its adequate to use some of your concepts!!

  34. モンブランスーパーコピー Says:

    2018激安通販専門店
    ロレックス、ブルガリ、フランク ミュラー、
    オーデマ ピゲ、ブライトリング、グッチ、エルメス、パネライ、
    当店のスーパーコピー商品は他店よりも質が高く、
    金額も安くなっております。
    ご購入する度、ご安心とご満足の届けることを旨にしております

Leave a Reply